לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

משתמשי קנאביס רפואי? המותר והאסור בנהיגה תחת השפעת סם

בשנים האחרונות ניתן לראות שינוי משמעותי בתפיסה הציבורית כלפי קנאביס. את הגישה השמרנית המסתייגת משימוש בסם, החליפה הגישה הסובלנית והליברלית יותר. צרכני הקנאביס מבקשים להכיר בזכותם לעשות זאת, וחולים רבים מוצאים בקנאביס מזור לכאבם ולסבלם.

במדינת ישראל הדיון סביב קנאביס רפואי ולגליזציה עודנו מעורר מחלוקות רבות, ובהתאם לכך בישראל אינם גדלים זנים רבים והרישיונות שניתנים לשימוש בקנאביס רפואי הם מעטים ביחס למספר המבקשים, ועומדים על כ-50,000 רישיונות. על אף הפתיחות הגוברת לקנאביס בכלל, ולקנאביס רפואי בפרט, אין הסדר חוקי מספק שמסדיר את תנאי השימוש בקנאביס רפואי לבעלי רישיון בסמוך למועד הנהיגה. 

 

 

 

האיסור לנהוג תחת השפעת סם

חל באופן שווה על כלל הנהגים בלי להבחין בין מטופלים בקנאביס רפואי לבין צרכני קנאביס שלא למטרות רפואיות. "שיכור" הוא בין השאר מי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן או מי שנתון תחת השפעת סם מסוכן. בישראל אסור לנהוג תחת השפעת קנאביס.

משתמשי קנאביס רפואי? המותר והאסור בנהיגה תחת השפעת סם - uliel

המצב המשפטי של משתמשי הקנאביס הרפואי מורכב

משרד הבריאות מנפיק להם רישיון שימוש בסם ללא מתן הוראות ברורות לעניין הנהיגה (למעט האיסור החד משמעי שלא לנהוג בעת השימוש). חלק מרופאי הכאב מנחים את המטופלים שלא לנהוג 6 שעות לאחר צריכת הסם ואילו אחרים מסתפקים בהמלצה שלא לנהוג כשעתיים לאחר השימוש.

בשנת 2018, מספר המטופלים בקנאביס רפואי עמד על כ- 30,507. המקרים בהם הועמדו לדין משתמשי קנאביס רפואי בגין נהיגה תחת השפעת סם הם ספורים ובודדים.

בשנים האחרונות מנסה המחוקק להסדיר את הנושא באמצעות התקנות ואף בחודש מרץ 2018 פירסם משרד הבריאות תקנה חדשה המתירה למטופלי קנאביס רפואי לנהוג בתנאים מסויימים אך תקנה זו טרם נכנסה לתוקף.

צריכת קנאביס רפואי בסמוך למועד הנהיגה

רבים יסכימו כי צריכה מרובה של קנאביס רפואי בסמוך למועד הנהיגה עלולה להיות מסוכנת. ידוע כי קנאביס עלול להשפיע על קבלת החלטות רציונלית, על מהירות התגובה ועל כישורים נוספים הנדרשים לנהיגה בטוחה. עם זאת, קנאביס רפואי שנצרך בצורה מדודה מספר שעות לפני הנהיגה, אינו בהכרח משפיע על יכולתו של הצרכן לנהוג בצורה בטוחה וחוקית.

משתמשי קנאביס רפואי המותר והאסור בנהיגה תחת השפעת סם

מהו הקושי העיקרי בקאנביס רפואי ונהיגה

הקושי העיקרי במצב זה הוא חוסר יכולתו של שוטר בשולי הכביש לאבחן את כמות הסם הקיימת בגופו של הנהג, ואת השפעתו על יכולתו של הנהג לנהוג בבטחה. בדיקת שתן עשויה לגלות כי הנהג צרך קנאביס בשבועות האחרונים ולאו דווקא תחשוף את הכמות המדויקת שנצרכה, בעוד בדיקת דם יכולה לספק אינדיקציה אמינה יותר לכמות החומר הפעיל הקיימת בדמו של הנהג בעת הנהיגה.

עם זאת, מדובר בבדיקות שלרוב אינן נעשות בשולי הכביש בעת בדיקה שגרתית, ומצריכות עילה סבירה, הגעה לתחנת המשטרה והמתנה לתוצאות הבדיקה, בשונה מבדיקת הינשוף שיכולה לחשוף בקלות את כמות האלכוהול בדמו של הנהג ואינה מצריכה הגעה לתחנת המשטרה או המתנה ממושכת לתוצאות. 

חשוב לדעת כי השוטר יכול לדרוש בדיקת דם או שתן רק אם התעורר חשד סביר כי הנהג מצוי תחת השפעת סמים. עריכת בדיקה מסוג זה או עריכת חיפוש על הגוף או ברכב כאשר אין חשד סביר לעשות זאת, עשויה לפסול את הראיה. עורך דין תעבורה ידע לבדוק היטב האם הבדיקה או החיפוש נערכו בהתאם לחוק.

יחסו של החוק לצריכת קנאביס רפואי בסמוך למועד הנהיגה

כאמור, החוק הישראלי לא הסדיר את הדין הנוגע לאדם בעל רישיון לקנאביס רפואי, הנוהג תחת השפעת הסם או כאשר יש הימצאות של שאריות סם בגופו. ב- 2018 משרד הבריאות תיקן תקנה לפיה יורשה אדם המטופל בקנאביס רפואי, לנהוג ללא חשש מאשמה פלילית כאשר יש כמות מסוימת של סם בדמו, אך התקנה מעולם לא נכנסה לתוקף, ואף עוררה בלבול רב.

תקנה זו מעלה גם היא את הסוגיה שהוזכרה לעיל – כיצד  יוכל שוטר לאבחן מהי הכמות המותרת של סם בדמו של הנהג מבלי להפר את פרטיותו של הנהג ומבלי לבצע בדיקה פולשנית, כאשר אין בידו מכשור מתקדם וזמין כמו מכשיר הינשוף לגילוי אלכוהול? 

משתמשי קנאביס רפואי? המותר והאסור בנהיגה תחת השפעת סם - uliel

עקב עמימותו של הדין הישראלי בנוגע ליכולתם של מטופלי קנאביס לנהוג בכבישי ישראל, נוצר החשש כי ייאלצו לעמוד בפני העמדה לדין בגין נהיגה תחת השפעת סמים. לפי החוק הישראלי, גם אם נמצאו בדמו של אדם שרידים של סם, ואפילו אם השתמש בו ימים או שבועות לפני כן, יוגש נגדו כתב אישום בגין נהיגה תחת השפעת סם, כאשר העונשים הסטנדרטיים על נהיגה תחת השפעת סם הם פסילת רישיון נהיגה למינימום שנתיים או יותר, קנס כספי גדול ואף עונשי מאסר.

לכן, מטופלים בקנאביס רפואי מצויים במצב עמום, מבלבל ומאיים, כאשר הם צורכים קנאביס באישור משרד הבריאות אך מסתכנים בעבירה פלילית כאשר הם בוחרים לבצע פעולה יומיומית כמו נהיגה.

לסיכום

חשוב לדעת כי בשנים האחרונות, מספר מטופלי הקנאביס הרפואי שהואשמו בעבירת הנהיגה תחת השפעת סמים, הוא מזערי. אם אתם או אחד מיקיריכם מואשמים בנהיגה תחת השפעת סם כאשר הנכם מטופלי קנאביס רפואי, אנחנו מזמינים אתכם ליצור קשר מיידי עם משרדנו.

היעזרות בעורכי דין מומחים לתעבורה עשויה לשפר משמעותית את סיכוייכם לצאת זכאים, ולמנוע קבלת עונש חמור כמו שלילת רישיון או מאסר. משרד עו"ד יערית אוליאל מזמין אתכם ליצור קשר בהקדם, על מנת שנוכל להעניק לכם ייעוץ משפטי מקיף ולעמוד לצידכם בכל שלב, עד לסיום ההליך עם התוצאה הטובה ביותר עבורכם.         

שאלות נפוצות
לא. אין בישראל הסדר חוקי מספק שמסדיר את תנאי השימוש בקנאביס רפואי לבעלי רישיון נהיגה. קיימות מחלקות רבות בגין כך, למידע נוסף כנסו לאתר.
חל איסור גורף בין כלל הנהגים! אסור לנהוג בישראל תחת השפעת עישון קנאביס. לעוד מידע כנסו לאתר.
הדאגה שלך נכונה, אתה מסתכן בעבירה פלילית שעלולה לסכן את רישיון הנהיגה שלך, ולהיות חשוף לקנס כספי. להתייעצות עם עורך דין המתמחה בתחום, כנסו לאתר
משרד הבריאות מנחה שלא לנהוג בעת השימוש, אך קיימים מקורות שממליצים לא לנהג שש שעות לאחר הצריכה, ואילו אחרים מסתפקים בהמלצה של שעתיים. לכן, אין כאן תשובה חד משמעית. לקריאה מעמיקה כנסו לאתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עורך דין נהיגה תחת השפעת סמים

בשנים האחרונות ניתן לראות כי הימצאותם של סמים כאלו ואחרים נהייתה בכל מקום, החל מפיצוציות שכונתיות, במסיבות פרטיות וציבוריות וכן

נהיגה תחת השפעת מריחואנה

נהיגה תחת השפעת מריחואנה היא כמובן אסורה. שיקול דעתו של אדם שמצוי תחת השפעת מריחואנה עשוי להיפגש באופן משמעותי, ולכן

משרדנו מתמחה רק בתעבורה